Het optimaliseren van Adyen’s sales processen met Salesforce.
Het is onmogelijk om online betalingstransacties voor te stellen zonder Adyen. Door end-to-end betalingsmogelijkheden, datagestuurde inzichten en financiële producten te bieden in één wereldwijde oplossing, helpt Adyen bedrijven hun ambities sneller te verwezenlijken. Met kantoren over de hele wereld werkt Adyen samen met Facebook, Uber, H&M, eBay en Microsoft.
Resultaten
- Een gecentraliseerd, capabel Salesforce team binnen Adyen. Het team, gevestigd in Amsterdam, is binnen anderhalf jaar verdrievoudigd in omvang en voorzien van diverse Salesforce best practices.
- Een efficiënter salesproces en meer adoptie door het salesteam.
- Interactieve dashboards van belangrijke verkoopgegevens binnen Salesforce met behulp van Salesforce Analytics.
- Toegenomen datakwaliteit, meer betrouwbare informatie voor eindgebruikers en een “schone” Salesforce database.
Waar liep Adyen tegenaan?
Adyen profileert zichzelf als HET betalingsplatform voor groei. Zo weten zij dat voor het plaatsvinden van groei, ook veranderingen nodig zijn. Tijdens onze eerste kennismaking met Adyen in 2018, was het Salesforce management gedecentraliseerd met admins verspreid over de hele wereld.
De adoptie van Salesforce was laag en er was behoefte om het salesproces te optimaliseren, ondersteund door een centraal Salesforceteam in Amsterdam. De belangrijkste doelen waren: 1) het automatiseren van processen binnen het salesproces, 2) het verhogen van de datakwaliteit en 3) het verhogen van de adoptie van Salesforce.
Hoe heeft BRITE dit getackeld?
Samen hebben we het gehele verkoopproces aangepakt. Dit omvatte inkomende leads, het werken met opportunities, het onboarden van een klant en het verwerken van verkoopcommissies. Bij elke stap maakten we het proces efficiënter, automatiseerden we meer stappen en verminderden we het aantal systemen dat een verkoper bij Adyen moest gebruiken. Hierdoor kunnen zij sneller door het salesproces gaan. Zodra een verkoper bijvoorbeeld op het punt staat om een klant te onboarden, kan hij gemakkelijk onboarding resources of een accountmanager aanvragen vanuit Salesforce. Daarnaast bieden dashboards voor verkoopeffectiviteit nu inzichten aan het management en kunnen medewerkers van elkaar leren en hun prestaties voortdurend verbeteren.
Naast het verhogen van de procesefficiëntie, wilden we ook de datakwaliteit verbeteren. Omdat leads en klantverzoeken via verschillende kanalen binnenkwamen, leidde dit tot dubbele gegevens in Salesforce. Verkopers hadden daardoor moeite om de juiste en betrouwbare informatie te vinden. Dit werd opgelost door het invoeren van een set regels om duplicates in het proces te voorkomen en ervoor te zorgen dat binnenkomende leads automatisch werden toegewezen aan de juiste verkoper voor opvolging. Deze verkoper heeft nu alle relevante, betrouwbare gegevens over zijn klant bij de hand, waardoor Adyen een “schone” Salesforce-database kan onderhouden.
Tot slot wilden we het gebruik van Salesforce verhogen. Daarvoor zochten we naar de innovaties die het voor een verkoper aantrekkelijk maken om Salesforce te gebruiken. Omdat het bedrijf blijft groeien, is er meer behoefte aan online content en leren. Door MyTrailhead te gebruiken vanuit Salesforce, kunnen gebruikers de relevante informatie vinden die ze nodig hebben op het moment dat het hen het beste uitkomt.
Dit alles werd gerealiseerd in nauwe samenwerking met Adyen, waarbij gezamenlijk een centraal Salesforce Excellence-team werd opgezet dat is uitgerust met vele Salesforce best practices.