Use case: Boost jouw sales- en after-sales prestaties
Het stimuleren van verkoop en klantwaarde op lange termijn is de afgelopen jaren steeds uitdagender geworden. Klanten leggen steeds meer druk op fabrikanten, B2B-productbedrijven en groothandels om digitale ervaringen te bieden die vergelijkbaar zijn met die in de B2C-sector. Ze zijn gewend geraakt aan snelle en efficiënte manieren om producten en diensten te kopen en opnieuw te bestellen via portals, apps, chat, mobiel en andere kanalen. Aankopen gebeuren met behulp van klantgegevens (van het eenvoudig opnieuw bestellen van de aankoop van twee weken geleden tot het snel krijgen van die complexe offerte met nauwkeurige onderhandelde prijzen). Een snelle en gemakkelijke klantbeleving bij het kopen vermindert frictie en zorgt ervoor dat klanten terugkomen voor meer. Aan de andere kant verminderen verouderde, niet-digitale ervaringen de klantloyaliteit. Als concurrenten gepersonaliseerde digitale koopervaringen beginnen te bieden, gaan klanten geleidelijk ergens anders naartoe.
Herkenbare situaties in het huidige verkoopproces:
- Klanten moeten contact opnemen met een verkoopvertegenwoordiger. Zelfs voor de eenvoudigste producten. Dit verhoogt de drempel en verlaagt de efficiëntie en focus van het team.
- Generieke prijzen in een op zichzelf staande webshop, omdat je niet in staat bent om de klant specifieke prijzen te gebruiken die zijn afgesproken. Dit leidt tot foutieve bestellingen en extra contactmomenten met de klantenservice.
- Meerdere FTE’s op de backoffice controleren bestellingen op juistheid vanwege inefficiënte verkoopsystemen. Onjuiste productcombinaties, foutieve prijzen en verkeerde verzendadressen veroorzaken verwerkings- en leveringsproblemen.
- Gemiste cross- & upsell kansen omdat deze taken handmatig door verkoopmedewerkers worden uitgevoerd, wat resulteert in inconsistente en onpersoonlijke klantinteracties met lage conversieratio’s.
Tijd om het verkoopteam te versterken en de verkoop te verhogen
Om deze problemen aan te pakken, implementeren fabrikanten, B2B-productbedrijven en groothandels klantplatforms die klantgegevens samenbrengen en klanten en verkoopteams snelle en gebruiksvriendelijke tools bieden. Personalisatie en automatisering zorgen ervoor dat offertes en bestellingen accuraat zijn, cross- & upsell mogelijkheden tijdig en gepersonaliseerd worden aangeboden en selfservice opties altijd beschikbaar zijn. Het samenbrengen van data levert waardevolle inzichten op voor zowel management als sales.
Specifieke oplossingen:
- Een online portal voor bestellingen, facturen en andere klantgegevens
- Een webshop waar klanten kunnen kopen wanneer het hen uitkomt (met onderhandelde prijzen)
- Nauwkeurige specifieke offertes voor verkoopteams
- Eenvoudige cross- & upsell identificatie ter ondersteuning van verkoopmedewerkers
- In-context key account management om uw belangrijkste klanten beter te bedienen
Het resultaat
- De klant kan eenvoudig interacties aangaan, bestellingen plaatsen en offertes aanvragen via digitale kanalen.
- Het team wordt ondersteund om interacties en offertes accuraat en efficiënt af te handelen.
- Opbouwen van waardevolle data die diepgaande inzichten biedt en input levert voor continue verbetering van het verkoop- en after-salesproces.

De stappen die we nemen
Wij hanteren vier belangrijke stappen om klanten en medewerkers gepersonaliseerde digitale ervaringen te bieden met een moderne en gebruiksvriendelijke oplossing:
Stap 1: Ontwerp de klant- en medewerkersreis
Geweldige klant- en medewerkerervaringen beginnen met een goed doordacht plan. We brengen de klantreis in kaart en identificeren verbeterpunten voor zowel de klanten als het team.
Stap 2: Prioriteren, strategie bepalen en roadmap opstellen
Waar te beginnen met zoveel verbetermogelijkheden? We prioriteren samen de verbetergebieden, ontwerpen een oplossing en bouwen een uitvoerbare roadmap.
Stap 3: Ontwerpen en implementeren
We ontwikkelen oplossingen op basis van de roadmap, bouwen het systeem, integreren data om een compleet klantbeeld te creëren en stellen het team in staat om consistente gepersonaliseerde ervaringen te bieden.
Stap 4: Test het systeem, train de gebruikers en ga live!
Samen testen we het systeem en beoordelen we of het de gewenste ervaring biedt. Zodra dit is bevestigd, trainen we het team en implementeren we de oplossing live.
Het eindresultaat
Onze oplossing biedt de klanten gepersonaliseerde digitale koopervaringen en stelt het team in staat om de verkoop te verhogen via een efficiënte werkwijze. Het gebruiksvriendelijke platform omvat een webshop, een offertegenerator en tools ter ondersteuning van cross- & upsell. Het is ontworpen om te concurreren met de B2C-platforms waar we allemaal van zijn gaan houden. Naarmate mensen het systeem gebruiken, bouwen klantgegevens op, worden inzichten gecreëerd en klantinteracties over alle kanalen en teams verbeterd.